کد مطلب:43164
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:29
تفسير فرازهاي شانزدهم تا بيستم خطبه صد و چهل و سوم نهجالبلاغه كه درباره اثرات توبه و استغفار بيان شده چيست؟
«وَ قَدْ جَعَلَ اللهُ سُبْحانَهُ الْأِسْتِغْفارَ سَبَباً لِدُرُورِ الْرِّزْقِ وَ رَحْمَةِ الْخَلْقِ، فَقالَ سُبّحانَهُ: «أِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً. يُرْسِلِ الْسَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً. وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً.» فَرَحِمَ اللهُ امْرأً إِسْتَقْبَلَ تَوْبَتَهُ وَ اسْتَقالَ خِطَيئَةُ وَ بادَرَ مَنِيَّتَهُ» [و خداوند سبحان توبه را سبب فراواني روزي و رحمت بر مخلوقاتش قرار داده و فرموده است: «از پروردگارتان طلب مغفرت كنيد، قطعاً او بخشاينده است. از آسمان براي شما خير كثير ميفرستد. و شما را با اموال و فرزندان ياري ميكند و براي شما باغها و چشمهسارها قرار ميدهد.» پس خدا رحمت كند كسي را كه روي به توبه آورد و طلب عفو از گناهان خود نمايد و [با احساس و انجام تكاليف و ايفاي حقوق مقرره] آمادة پيشباز مرگ گردد.]
همانگونه كه «گناهاني كه موجب بروز بيماريها و ناگواريها ميشود، معلول خشم و پرخاش شخصي خداوندي به بشر نيست همچنان فراواني روزي و رحمت بر خلق در صورت توبه ناشي از آن نيست كه توبه و استغفار براي خدا نفعي ميرساند.
يعني چنان نيست كه خداوند از گناهان مردم دچار نقص و ضرر و مشقت ميگردد و براي انتقامجويي شخصي عوارض ناگوار گناهان را براي مردم ميچشاند، و در صورت توبه و استغفار، براي خداوند منفعت شخصي ميرسد و خوشش ميآيد و روزي مردم را فراوان و آنان را مورد رحمت خود قرار ميدهد.
اگر در نيايش امام حسين(ع) در عرفات اين جمله را كه عرض ميكند: «خداوندا، تو بينيازتر از آن هستي كه به خودت نفعي برساني، چه رسد به اينكه من بتوانم سودي براي تو برسانم» با دقت مورد درك قرار بدهيم، خواهيم ديد هيچيك از پاداشها و مجازاتها مربوط به ذات پاك خداوندي نيست، يعني نه پاداشهايي كه خداوند به بندگانش عنايت ميفرمايد ناشي از نفعي است كه خداوند به وسيلة عبادات و اطاعات مردم برده است، و نه مجازاتها و كيفرهايي كه خداوند به گنهكاران مقرر فرموده است، ناشي از نقص و ضرري است كه به آن ذات اقدس وارد شده است، بلكه همانگونه كه از حكم بديهي يا ضروري عقل و منابع اوليه اسلامي برميآيد، همة پاداشها و كيفرها نتيجة كردارهاي خود آدميان است يكي از شگفتيهاي كارهاي بشري در اينست كه در همة واقعيات و حوادث دنيا، قانون ضروري «عليت» را ميپذيرد، ولي وقتي كه به كارهاي زشت و كثيف مرتكب ميشود، فراموش ميكند كه همان قانون عليت در اين موارد نيز جريان دارد. گويي نميداند كه نابخردترين انسان كسي است كه جو بكارد و توقع گندم داشته باشد! همچنين همين قانون ضروري ميگويد: توبه و استغفار و تصفية درون عللي است كه معلول خود را كه رحمت حق است به وجود خواهد آورد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 24
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.